شناخت و حرکت

Cognition and Movement

 

آیا بین شناخت (Cognition) و حرکت (Movement) ارتباط وجود دارد؟

از علایم یکی از بیمارانم به هنگام ارزیابی:

در بیماری که به علت آسیب ضربه ای مغز (Traumatic brain injury) علاوه بر اختلالات حرکتی، قادر به شناسایی چپ و راست بدن خود نیست، مفهوم سقف و کف اتاق را نمی داند، درک درستی از بزرگی یا کوچکی اشیاء ندارد، نام پسرش را اشتباه عنوان می کند، قدرت شناسایی اندام هایش را نداشته، در تصمیم گیری دچار مشکل بوده، فاقد توجه کافی و انگیزه لازم برای حرکات است ولی قابلیت های نسبی کلامی و حرکتی غیر هدفمند دارد، ما چگونه می توانیم اعمال حرکتی صحیح را به این گروه از بیماران آموزش دهیم درحالیکه فرد در بسیاری از جنبه های شناختی چون توجه، حافظه، انگیزش، تصمیم گیری، استدلال و ... مشکل دارد؟

عملکردهای حرکتی به فرآیندهای سازمان یافته نیاز دارند. حرکت (Movement) و فعالیت های حرکتی همانند فرآیندهایی چون حافظه، توجه و یادگیری دارای جنبه شناختی (Cognitive) هستند. می توان گفت که اعمال حرکتی ارادی و هدفمند وابسته به بسیاری از جنبه های شناختی است و درصورت اختلال در آنها عملکرد حرکتی فرد نیز با مشکل روبرو می گردد.

اگرچه اعمال حرکتی در یک فرد عادی و طبیعی بسیار ساده جلوه می کنند ولی کنترل حرکت، فرآیند بسیار پیچیده ای بوده که تحت تاثیر عوامل محیطی و مرکزی مختلفی است. به طور کلی حرکات ارادی در ارتباط با ادراک، توجه، انگیزش، حافظه، یادگیری، استدلال، تصمیم گیری، هدفمندی و ... هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نویسندهفیزیوتراپیست ابراهیم برزکار

*استفاده از مطالب فقط درصورت ذکر منبع وبلاگ یا لینک آن مجاز است.

رویکردی جدید در فیزیوتراپی (A new approach in physiotherapy)

مطالب مرتبط

فرآیندهای شناختی (Cognitive processes)

آتروفی مغزی و علل آن

دستگاه حرکتی (Motor system)

کنترل حرکتی(Motor control)

تئوری های کنترل حرکت (Motor Control Theories)

یادگیری حرکتی (Motor learning)

رشد حرکتی (Motor development)

آموزش تعادل ایستادن و گیت در بیماران فلج نیمه بدن (همی پلژی)

ناحیه حرکتى اولیه (Primary Motor Area)

ناحیه پیش حرکتى (Premotor Area)

ناحیه حرکتى تکمیلى (Supplementary Motor Area)

عملکرد اجرایی چیست؟

دمانس و علل آن